KLICKA PÅ RYGGSÄCKEN, SÅ KOMMER DU TILL MIN JAKTBLOGG..//

tisdag 3 mars 2009

Första fällda bytet.."älgfrossa"!!!


Jag började jaga för 11 år sedan, alltså med jägarexamen
och giltig vapenlicens..//
Därinnan har jag varit i skogen sedan jag började
använda mina apostlarhästar..//
Och handledare har kommit och gått under åren,
därtill har jag lånat bössor som lagen tillåter..//
Alla är väl överens om att det första fällda bytet
har en alldeles särkild plats i hjärtat!
Och på tal om hjärta, så fick mitt hjärta
känna på hur kroppen jobbade för högtryck
min första jakt med egen hund och bössa!
Drevern fick upp efter en kvart, upptaget var cirka
300 meter från mitt pass!
Jag hade tagit skydd bakom en stor sten, i en mossig storskog,
alldeles vid kanten till en åker! Detta var
i oktober, i början av hundjakten, och dreverns skall
var nästan panikartat!
Av skallet av döma trodde jag det var rådjur,
så bara att inta skjutställning, med darrande
knän!!
Drevet kom raskt närmare utan ens någon bukt!
Jaha, tänkte jag, det kommer säkert en bock,
som sällan buktar, utan gärna går jakten
raka spåret ur marken!!
Döm om min förvåning när en räv slingrar sig snabbt
mellan granstammarna!
Den smiter bakom en annan stor sten, för att sen dyka upp alldeles
vid sidan om mig, på 10 meter!
Alltså perfekt för en nybörjare..//
Slängde iväg ett skott med min Husqvarna!
Räven ramlade pladask!!!
Hunden kommer fram hellycklig, efter kommer husse,
och frågar:- Gick det bra?
Jag svarade med gråten i halsen:-Den ligger där!!
:-En räv!!!!?? Det gjorde du bra!!
Joo, visst var jag glad, men aldrig har jag darrat så mycket,
gråtit hejdlöst, kunde inte tänka alls!!
En form av "älgfrossa" alltså!!!
Och adrenalinet var på högtryck!!
Men nu är den uppstoppad som minne!!
Varje gång vi pratar om detta, kan jag känna huuuur
konstig jag blev, huuur "borta" jag var, men
förstås väldigt glad!!
Max, våran drever som var med har gått ur tiden,,
Han blev 11 år, sen tog njurcancer hans liv!!
Otaliga rådjur och rävar har skjutits för honom,
men detta var det mest minnesvärda..//
OVER AND OUT..//

Inga kommentarer: