KLICKA PÅ RYGGSÄCKEN, SÅ KOMMER DU TILL MIN JAKTBLOGG..//

måndag 15 juni 2009






Nu börjar min nedräkning till bockjakten den
16:e augusti!
Kan väl säga som så, att det är en av mina favoritgrejer,
inom jakten att sitta på pass en dimmig försommarmorgon, med allt som hör till..
Även myggorna inräknat!
Dom finns där oavsett hur mycket man än
smörjer och har sig!
Har hittils inte hittat något bra "mördande" medel!
Någon som har nå´t dundermedel att tipsa om!!??
Att skjuta dubble, är väl något en jägare gärna skryter om
att han(hon) gjort!
Om det så är en räv och ett rådjur, eller två rådjur, eller något
annat av olika djur på en gång och vid samma skottillfälle!
Det har hänt mig, och det är lite extra måste jag säga!
Jag sköt dubble i Småland för några år sedan!
En get och en bock!
Dom kom i snön, helt tyst nästan, hunden hade nyss fått upp!
Efter bara några minuters skall och jagande, så kom dom!
Jag sköt bocken först, sen geten, som förundrad och lite paralyserad
stod helt still coh tittade på bocken!
Jag minns att jag tänkte,
-Asch, jag tar den med!
Pang, där låg hon gaten med!
Man har inte många sekunder på sig, att fatta beslut!
Men var är hunden?
Den hördes så nära, men kom aldrig fram till mig!!??
Jakten fortsatte cirka 50 meter från mitt pass, och då gick det
upp att dessa djur kommit "utanför" jakten, nästan ljudlöst!
Jaaa, så kan det gå, när inte haspen är på, haha!!
På jaktradion fick jag höra-Hur gick det? Fick du det?
-Ja, och dom ligger så fint nedanför mig!!!
-Dom!!!?? Kul! Grattis!
- Men hunden då, den jagar ju ännu!!
-Har den tagit ett nytt djur!?
Nix, dax för förklaring!
Hör man två skott kan det ju vara mycket som hänt!!
Ett dåligt förstaskott, eller kanske just bara en dubbl´e!!!!
Deeet hoppas jag på att det blir flera sådana!!
OVER AND OUT..//

7 kommentarer:

Anna-Sara sa...

Hej Karin!

jag håller med dig! Det är riktigt svårt att känna igen folk utan de kläder man är vana att se dem i. Mina arbetskamrater och jag är ju för det mesta vitklädda så när vi träffas utanför jobbet känner vi knappt igen varandra :) Ha en fin dag du också!

Kvistabo´n. sa...

Ha en riktigt god midsommar du med. / Danne.

Ordcorn sa...

Jag hoppas att du fick en riktigt trevlig midsommar! Tack för hälsningen! :)

Mamma Melissa -änglamamma och gravid sa...

Jag var varje sommar på läger som liten... och där kryllade det av mygg (en sommar var det inne med tandkräm på myggbetten för att lindra och min kompis satte tandkräm på alla mina myggbett... 226 st) men sedan hittade mamma myggmedlet Mygga!

Funkade kanonbra på mig, även om man måste bättra på det titt som tätt:.))

Ps. Kul att du kommenterar hos mig under båda dina bloggar, då kan jag kika in både här och där:.))

Amanda sa...

Vilka spännande historier du måste sitta inne med. kanske skulle låna ut Ludde en eftermiddag så han får komma och lyssna på dina berättelser. :o)

Jag älskar ordspråk så jag ville väa in det på något sätt i bloggen så då blev det ett dagens. ^^

Nu har jag precis lagt Ludde för kvällen. han slocknade tidigt idag sjuklingen. Febern kom tillbaka under dagen. Men jag hoppas ändå det är på väg bort.
Han har fått utslag med så jag ska prata med dom på barn imorgon får vi se. Knepigt.

Hoppas du får en underbar sommarkväll ikväll!
Kramar

Ordcorn sa...

Jag har det bra i värmen, träningsäsong nu! Cykla, paddla och springa! :) Får se om jag får sänka någon augustibock iår, det ser lite mörkt ut på den fronten, men jag har fått en inbjudan iaf, då är det bara tid som saknas... vet inte om jag orkar sitta och köra 100mil för att försöka sänka en bock på marker som jag inte har rekat, det är ju rekandet som är 90% av jakten...
Ha det gott i värmen!

Kvistabo´n. sa...

Nu ska vi ha semester. Sedan går vi me stormsteg mot bockjakten. Jag ska med ut då. Jag vet var den store går, men ja skvallrar inte, för då blir vi många i de passet.. De är inte alla förunnat å se vad som händer i markerna.Jag vet för 15 år sedan, så gick de en stor älgtjur genom "byn".De fanns de som inte såg att de låg björkar ikullvräkta över vägen.... Läser du Jaktjournalen? I nummer1-2 iår skriver Dagh Bakka en himmla bra krönika. Den handlar om att "Kötthungern har minskat". Läs den, för den ä bra... PS: Anna-Sara ä me i de numret också.. DS